В необятния свят на технологиите, масовата информация и комуникация е грехота да не си поговорим за дигиталния маркетинг.
Всъщност, сигурна съм, че много хора са чували поне веднъж за дигиталния маркетинг, но далеч не са запознати с тази така наречена бизнес функция.
В настоящата статия ще се опитам да внеса малко повече яснота, относно Маркетинг 4.0 – срещата на дигиталното и аналоговото, на интернет и реалния свят.
Според Филип Котлър, най-добрия сред най-добрите маркетолози, маркетингът еволюира в 4 основни етапа:
- Маркетинг 1.0 – фокус върху продукта.
- Маркетинг 2.0 – фокус върху потребителя.
- Маркетинг 3.0 – фокус върху ценностите.
- Маркетинг 4.0 – фокус върху срещата на дигиталното и аналоговото.
Както вече стана ясно, ние ще се фокусираме върху последния четвърти етап. Всички разбирате какво е дигиталното – това е онлайн пространството, но когато то се срещне с аналоговото-нормалния свят, нещата стават изключително вълнуващи и интересни за маркетолозите.
Може би най-важното за един маркетинг специалист е това да може да лавира, да бъде гъвкав и да се впуска в най-новите тенденции без страх. Маркетингът е процес на непрестанно развитие, заедно с него трябва да се развиваме и ние, тези които работим с него.
В дигиталния свят потребителят се самосегментира, което означава, че ние трябва да бъдем много наблюдателни, защото една голяма част от работата клиентът върши сам. Какво имам предвид под самосегментира? Например в социалните мрежи много лесно можем да разберем от какво се вълнува един човек, като започнем зорко да следим какво харесва, какви страници разглежда, какво пише в Google, какви сайтове посещава, какво споделя в социалните си профили и т.н.
Всички тези неща ни отварят вратата към изследване на потребителското поведение. Оттук нататък ние можем да предприемем различни стратегии: пускаме реклами, свързани с интересите на нашата потребителска аудитория, започваме активно на работим с email-marketing-a и SEO оптимизацията и продължаваме също толкова активно да следим потребителското поведение.
В дигиталния маркетинг има един основен закон: What’s get measured, get managed! Конкретни хора имат конкретна нужда, която ние трябва да задоволим. Потребителите търсят своето решение, което ние трябва да предложим. Всичко тук опира до един постоянен рийсърч, един цикъл, който никога не спира. Сега, за да внеса още повече яснота, ще ви запозная с бизнес модел Канава, модел, който непременно трябва да следваме стриктно, когато става въпрос за дигитален маркетинг.
На първо място винаги започваме със сегментирани потребители, тоест трябва да таргетираме нашата аудитория правилно, на база техните интереси, нужди и болки. След това, разбира се, продължаваме с нашето стойностно предложение, тоест каква реална стойност се дава на потребителите ни. Тя следва да решава техния проблем, да удовлетворява очакванията им или да лекува болките им. Казано по прост начин – точния продукт за тях, нещото, което непременно биха закупили.
На трето място идват отношенията с клиентите – как ще ги развиваме и как ще ги надграждаме. Тук съществуват много варианти, а ние трябва да изберем този, който работи. Трябва да знаете обаче, че отношението към клиента е изключително важно. Винаги трябва да давате обратна връзка, да се интересувате от това дали са доволни, дали има нещо, което ги притеснява или не им харесва… Запомнете: комуникацията е всичко, тя е ключът към дълготрайни и лоялни клиенти!
Идва моментът и на каналите на дистрибуция. Те са следствие от избора на сегмент, стойностно предложение и източници на приходи. Тук е важно да си отговорим на въпроса посредством какви канали нашите клиенти искат да се свържем с тях и кои функционират най-добре?
Другото, с което трябва да се съобразим е ефективността им по отношение на разходите и бюджета, с който разполагаме. Следват така важните източници на приходи. Когато разберем каква стойност на кого ще дадем, можем спокойно да определим източниците на приходи, тоест да определим нашите цени.
Дойде ред и на момента, в който трябва да започнем с нашите ключови дейности. Това са дейностите, които включваме, за да дадем нашето стойностно предложение на сегментираните потребители. Тези дейности, най-общо казано, са нашите реклами или рекламни постове. На предпоследно място се нареждат ключовите ресурси, които трябва да определим. Те могат да бъдат материални, интелектуални, финансови, човешки, патент на марка/ бранд/ продукт, авторски права.
И на последно място стоят нашите ключови партньори. Но това, че са на последното осмо място в бизнес модела, не означава, че са маловажни, а напротив. Следвайки всички стъпки по-горе, ще можем правилно да спечелим ключови партньори, да намалим риска от несигурност и да придобием конкретни ресурси и дейности. Важно е да отбележа, че всяка една от частите на бизнес модела, зависи пряко от всяка следваща или предходна. Трябва да сме спокойни и сигурни в себе си, за да успеем.
Дигиталният маркетинг е един много голям океан, в които плуват хиляди риби, това което трябва да направим, е да имаме правилната стръв, за да уловим, колкото се може повече рибки. Трябва да сме подготвени с брандинг-слоган, ключови думи и послания, да бъдем уникални, иновативни, различни и, разбира се, да бъдем точно това, което нашите риби търсят, искат, желаят.
Да си най-добрия никак не е лесна задача. Дигиталният маркетинг също не е никак лесен, но за сметка на това е изключително интересен и динамичен. Преди, в аналоговия свят, всичко е било изключително ограничено и еднообразно. Днес разполагаме с хиляди начини за успех, с хиляди стратегии и богат пазар. Хубаво е да се научим да използваме ресурсите, които имаме и да ги разбираме правилно. В заключение ще кажа : Дигиталното е новото нормално!
Диана Григорова е студентка, специалност Връзки с обществеността в СУ „Свети Климент Охридски“. Занимава се с дигитален маркетинг. Обича да общува и комуникира с хората. Обича да се забавлява, обожава поезията и четенето.
Коментари