Стив Джобс е един от най-емблематичните предприемачи в историята. Това, което най-ярко го отличаваше от всички останали, беше способността му да предвижда бъдещи тенденции и да мисли напредничаво. Оказва се, че едно от най-разпознаваемите „творения“ обаче не е нито устройство, нито компания, а тоалет!
Още през 80-те години на миналия век той започва да се появява навсякъде с черно поло и сини дънки Levi’s, които продължава да носи до края на живота си – необичаен избор за главния изпълнителен директор на Apple Inc, нали? И под „навсякъде“ имаме предвид наистина навсякъде – магазините на Apple, официалните конференции, дори в границите на дома му.
Защо избира точно тази комбинация и защо се придържа към нея в продължение на десетилетия? Оказва се, че историята зад този тоалет е не по-малко вдъхновяваща от човека, който го носи.
Както знаем, Стив Джобс се е увличал по японското изкуство и архитектура. Когато има възможност да посети държавата през 80-те, той не пропуска шанса си да изследва и преоткрие тази култура, а това, което разпалва пламъка на любопитството му, е японското правило за корпоративните дрехи.
По време на оглед във фабриката на Sony забелязва, че всеки служител е с униформа – нещо, което е доста нетипично за САЩ по това време. Когато пита изпълнителния директор на Sony Акио Морита защо тези хора са с униформи, а не носят своите собствени дрехи, японецът му отговаря, че всичко започва след края на Втората световна война – тогава много хора са останали без никакви дрехи, с които да ходят на работа, а това мотивира компании като неговата да въведат униформите. Изборът им обаче не е никак случаен – Sony осъзнават, че това е възможност да въведат своя „запазена марка“ и да утвърдят колективния дух между работниците.
Създателят на първите униформи на Sony е дизайнерът Исей Мияке. Те представляват якета от найлон в бежов цвят с ципове на ръкавите, благодарение на които те могат да станат елеци.
По-късно Джобс споделя впечатленията си за това откритие: „Исках да изградя такова чувство за принадлежност в Apple. Затова се обадих на Исей и го помолих да създаде жилетка. Върнах се (в САЩ) с няколко идеи и казах на всички, че би било чудесно, ако всички носим тези жилетки. Боже, колко ме критикуваха и освиркваха. Всички намразиха тази идея.“
Въпреки че идеята за униформи в Apple не се реализира, от този опит се раждат две хубави неща – приятелството между Стив Джобс и Исей Мияке и униформата, която е създадена само за един човек – самият Стив.
Той се увлича по идеята да носи едно и също нещо всеки ден не само заради удобството, но и заради възможността да покаже личен почерк – след като успява да го постигне с Apple като марка, време е да го направи и за самия себе си.
„Помолих Исей да ми изработи неговото черно поло, което много харесвах. Той ми направи сто от тях – имах достатъчно, че да изкарам с тях до края на живота ми.“
Визията му е завършена с класически сини дънки Levi’s и маратонки – толкова семпла, но и толкова разпознаваема комбинация, която спестява време, пространство, стрес, финансови средства.
Е, след като прочетохте всичко това, вече знаете, че освен принос в света на технологичния прогрес, Стив Джобс има принос и в света на модата!
В допълнение, той първи налага и идеята, че не е нужно да ходим с костюми и консервативни рокли, за да бъдем взети насериозно, която има свои поддръжници и днес – даваме актуален пример с Илън Мъск и неговите кожени якета и тениски с щампи и сивите тениски на Марк Зукърбърг.
– Източник: edna.bg –
© Мустак е мъжката зона, която диктува правилата и дава думата на силния пол. Това е мястото на джентълмените от XXI век. Те спортуват, флиртуват, забавляват се… живеят на пълни обороти. Те шофират, обичат, печелят и губят! Те са съпрузи, бащи и приятели!