Самолетостроителният концерн Airbus обяви, че ще разработи технологичен демонстратор, чрез който да тества двигателни технологии за бъдещи водородни самолети в сътрудничество с производителя на авиодвигатели CFM International, съобщи БТА, като цитира Ройтерс.
Airbus планира да монтира специално адаптирана версия на двигател от текущо поколение близо до задната част на тестов самолет А380, т. нар. „супер джъмбо“. Компанията достави последния си А380 през декември 2021.
CFM International е съвместна собственост на General Electric и Safran и е най-големият производител на самолетни двигатели по брой на продадени единици.
Airbus обяви на пресконференция, че ще произведе малък пътнически самолет ZEROe. Машината, задвижвана от водород, ще влезе в експлоатация през 2035 година.
Авиогигантът посочи пред Европейския съюз през юни, че поне до 2050 г. повечето самолети ще разчитат на традиционните реактивни двигатели. Въпреки това според служители на компанията новото изследване ще постави началото на технология, която вероятно ще играе роля при следващото поколение по-големи самолети. Също така то ще предложи напълно нова технология за малки самолети, превозващи около 50 до 100 пътници.
Американският конкурент Boeing засега е по-резервиран към водорода и поставя акцент върху устойчивите авиационни горива – SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Като част от задълбочаващото се сътрудничество с Airbus в областта на алтернативните технологии, френско-американското съвместно дружество CFM International обяви миналата година самолетен двигател от ново поколение, наречен RISE.
Компанията се надява до 2035 г. да започне да предлага този двигател за по-големи самолети. Той ще може да работи както с различни горива, включително с водород.
Новият демонстратор ще гори водородно гориво в горивната камера на двигателя вместо реактивно гориво. Компаниите отказаха да разкрият цената на изследователския проект. За да изгради демонстрационния двигател, CFM ще трябва да адаптира съществуващ двигател, за да се справи с по-високите температури и скорост, при които водородът изгаря в сравнение с въглеродното реактивно гориво.
Алтернатива, разглеждана от някои компании като Universal Hydrogen, е да се използва водород за захранване на горивни клетки, които на свой ред ще задвижват електрически самолетни двигатели.
Главният технически директор Сабине Клауке каза, че Airbus се интересува както от технологията на горивните клетки, както и от използването на водород при традиционни двигатели с вътрешно горене. Компанията заяви, че през 2025 г. ще избере окончателно кой тип продукт да използва за проекта за декарбонизиран самолет ZEROe.
© Мустак е мъжката зона, която диктува правилата и дава думата на силния пол. Това е мястото на джентълмените от XXI век. Те спортуват, флиртуват, забавляват се… живеят на пълни обороти. Те шофират, обичат, печелят и губят! Те са съпрузи, бащи и приятели!
Коментари