В автомобилите има безброй компоненти и технологии, които осигуряват безпроблемното им и ефективно функциониране. Някои от тези части са добре познати и разбираеми за повечето шофьори, докато други могат да бъдат пълна загадка.
Една такава технология, за която може би все още не сте чували, се нарича интеркулер. Но какво точно представлява “междинният охладител” и има ли го във всеки автомобил?
Днес ще ви отведем в света на интеркулерите, като ви разкажем за тяхното предназначение и различните видове, които се предлагат. Затегнете коланите и се пригответе да научите нещо ново за автомобилите!
Какво представлява интеркулерът?
За да работи оптимално, автомобилният двигател има нужда от подходящи условия. Едно от тях е достатъчното количество кислород за протичане на процеса на горене. И така, ако искаме да подобрим мощността на двигателя и да увеличим коефициента на полезно действие, трябва да осигурим по-голямо количество кислород.
Това може да се случи с помощта на сгъстен въздух. Някои коли използват за тази цел компресори, задвижвани по механичен път (суперчарджъри). Други пък имат турбокомпресор – компресор за нагнетяване на газове, който се задвижва посредством турбина от отходните газове на двигателя. Поради стремежа да се оптимизира употребата на гориво и да се намали количеството вредни емисии, още от 70-те години на ХХ започва тенденцията да се монтира турбо или суперчарджър дори на по-малки двигатели.
Проблемът обаче е при сгъстяването на възуха температурата се повишава. Това е още по-голям проблем при турбокомпресорите, тъй като изгорелите газове, които ги задвижват са с работната температура на двигателя – между 90 и 120 C. Високата температура от една страна разрежда въздуха, което отменя ефекта на сгъстяване. От друга, високата температура на въздуха в горивната камера би могла да доведе до самовъзпламеняване на горивото в неподходящ момент, а оттук – спадане на мощността и дори повреди в двигателя.
Интеркулерите предотвратяват именно това. Буквалният превод на термина Intercooler е “междинен охладител”. Името е избрано поради факта, че това е охлаждащ елемент, който се монтира между турбокомпресора и входящия колектор на двигателя. Той представлява радиатор, охлаждащ въздуха, идващ от турбината, преди да влезе в горивната камера на двигателя. Това на първо място увеличава количеството кислород за единица обем, което леко вдига производителността на двигателя. В допълнение, въздух с по-ниска температура охлажда буталата и горивната камера, като по този начин намалява топлинния стрес върху детайлите и риска от детонации в неподходящ момент.
В кои случаи е необходим?
Може би се питате дали всеки автомобил има нужда от интеркулер. Разбира се, че не. Той не е задължителен за правилното функциониране на колата и поради това не е част от стандартното ѝ оборудване. Някои собственици на автомобили предпочитат да не монтират тази система, тъй като нейното поставяне е трудоемко. Както вече споменахме обаче, ако автомобилът ви има някакъв вид компресор, особено турбинен, междинният охладител ще подобри значително неговата мощност и ще осигури на двигателя по-дълъг живот.
Видове интеркулери
Съществуват два вида интеркулери, в зависимост от принципа на охлаждане, който се използва.
Въздушни
Тази разновидност има сравнително просто устройство: за охлаждането на сгъстения въздух се използва естественият въздушен поток, който се получава при движението на автомобила. Ето защо при този тип интеркулери разположението е от първостепенно значение за правилното функциониране. Те се монтират най-често пред радиатора или зад странична решетка. По този начин имат досег с въздушния поток там, където той е най-силен и студен.
Водни
Водните интеркулери използват охладителна течност (вода), което циркулира около въздушните тръби на системата и по този начин охлажда сгъстения въздух. Поради по-високата топлопроводимост на водата, този тип междинни охладители са по-ефективни. При тях разположението не е толкова важно и биха могли да бъдат поставени дори в самия двигателен отсек. Недостатъкът им е, че имат повече компоненти, включително собствен радиатор, водна помпа и система от тръби за циркулация на водата в системата.
И така отговорът на въпроса дали има интеркулер във вашата кола най-вероятно е не. Независимо дали тя има малък или голям двигател обаче, ако е оборудвана с компресор, суперчарджър или турбо, определено ви съветваме да обмислите поставянето на такъв. Това ще ви помогне да се възползвате от максималната мощност на своя двигател, а също така да го запазите в отлично здраве в продължение на по-дълго време.
Икономист по образование и журналист по призвание. Фен на мощните мотори и бързите коли. Работил е в някои от най-големите електронни медии у нас. Слуша рок и не крие, че сред любимите му банди са The Struts, Sonic Youth и Soundgarden.