Един от основните проблеми за шофьорите през зимата е акумулаторът. Поради ниската температура дори батерията, която не е твърде износена, може да има затруднения при подаването на ток. Все пак говорим за химичен източник на енергия, а при студено време може напълно да загуби своя заряд.
Особено сложно се получава, ако в картера е поставено минерално или полусинтетично масло. В студа то се сгъстява, така че става по-трудно да се завърти коляновият вал. Акумулаторът захранва стартера с големи трудности.
От средата на миналия век, за да стимулират химичните процеси в акумулатора, шофьорите са използвали прост метод с мигане на фаровете преди стартиране на двигателя.
При старите акумулатори, поради резкия пусков ток, пластините можели да се огънат и това водело до нежелани проблеми. В същото време малко предварително зареждане помагало за подготовката на батерията. За съвременните акумулатори този метод все още е актуален. Мигането удължава живота на батерията, подобрява работата му.
Колко време трябва да се мига с фаровете, преди стартиране на двигателя? Експеримент с четиригодишен акумулатор в студа е показал, че десетсекундното предварително натоварване е намалило съпротивлението с 3 процента и е увеличило пусковия ток с 5 ампера.
Това не е лошо за стара батерия: всеки допълнителен ват ще увеличи шанса за стартиране на двигателя. Ако се мига с фаровете за 30 секунди, тогава съпротивлението ще намалее с още 1,5 процента. Но не си струва да се прави това за по-дълго, тъй като напрежението ще започне да пада.
По този начин, преди да се стартира двигателят, е достатъчно да се „ободри“ акумулатора за 10-30 секунди. Но в студено време е по-добре да имате нова батерия с максимален заряд, добри свещи и масло.
Виктор е микробиолог и космополитна личност с интереси в коренно противоположни области – от архитектура до екология, от Древен Египет до умните градове на бъдещето, от самолетни катастрофи до медицина, от музика до компютърно програмиране…
Това с включването на фаровете или мигачите е стара техника която помага и сега въпреки че новите акумулатори имат живот поне 4 години.