Посланиците на 27-те страни членки на ЕС са одобриха края на двигателите с вътрешно горене за новите автомобили от 2035 г., след като Германия вдигна ветото си в замяна на изключение за бъдещите синтетични горива, предаде БТА, като се позова на Франс прес.
Текстът ще принуди новите автомобили да не емитират въглеродни емисии, което на практика ще забрани бензиновите, дизеловите и хибридни автомобили за сметка на изцяло електрическите превозни средства.
Темата ще бъде в „дневния ред“ на заседанието на енергийните министри, на което документът ще бъде официално одобрен, обяви шведското председателство на Съвета на ЕС.
Този регламент е един от стълбовете на европейския климатичен план, за да се постигне въглеродна неутралност през 2050 г.
Берлин изненада партньорите си в началото на март, блокирайки постановлението в последния момент, след като бе одобрено в средата на февруари от евродепутатите. Това стана след зелена светлина от страните членки, сред които и Германия.
За да обясни завоя в позицията си, който рядко се среща на подобен етап от процедурата, Германия поиска от ЕК да представи предложение, отварящо пътя за превозни средства, функциониращи със синтетични горива.
ЕК и Германия обявиха в събота вечерта, че са постигнали споразумение за деблокиране на текста, който остава без промяна, като Брюксел приема да се ангажира по-твърдо със синтетичните горива в отделно предложение, което трябва да бъде утвърдено до есента на 2024 г.
Според мнението на редица експерти технологията със синтетични горива обаче има по-малък шанс да се наложи на пазара и ще обхване в най-добрия случай малка част от луксозните превозни средства.
Тя е оспорвана от екологични неправителствени организации, които я определят като скъпоструваща, енергоемка и замърсяваща околната среда.
Икономист по образование и журналист по призвание. Фен на мощните мотори и бързите коли. Работил е в някои от най-големите електронни медии у нас. Слуша рок и не крие, че сред любимите му банди са The Struts, Sonic Youth и Soundgarden.