120 часа без сън: как да се справим с безсънието?

сън

Голяма част от хората в днешно време пренебрегват съня си. Понякога си заслужава да пропуснеш 2-3 часа сън, но как ни се отразява това и какво всъщност би станало, ако се откажем от него?

ООН обявява недостатъчното време за сън като метод за измъчване. Безсънието се проявява под различна форма при всеки, но 48 часа недоспиване се смятат за сериозен проблем без значение от случая. Всъщност, ефектите започват да се проявяват много преди това.

След 18-тия час започваш да се чувстваш леко подпийнал. Толкова време без сън се равнява на 3-4 бири, приети в рамките на 2 часа. След 24 часа безсъние зрението ти може да започне да се замъглява или да стане двойно, възможно е реакциите ти да се забавят и да станеш по-малко координиран. Това се получава, защото липсата на сън кара мозъчните клетки да забавят общуването по между си. Ако пиеш алкохол заедно с пропускането на съня, засилваш ефекта на недоспиването. Кофеинът помага, но само до определено време.

36 часа без сън повишават шансовете ти да се разболееш, защото организмът започва да губи способността си да се бори с вируси и бактерии. От този момент нататък тялото и мозъкът ти стават толкова преуморени, че започваш да преживяваш досадни и дори опасни епизоди на микроспане (30-секундно спане). Възможно е да се появят и халюцинации: определени предмети започват да променят размера си и/или започваш да чуваш и усещаш присъствието на хора, които не са около теб.

До 48-мия час вече преживяването става истинско мъчение, което води и до законната забрана на изследванията, включващи високо ниво на недоспиване, която е въведена в много от държавите по света. Два безсъни дни те карат да загубиш връзка с реалността. Халюцинациите стават по-силни; възможно е да изпаднеш в обезличаване (чувство, че реалността ти се изплъзва), което да те доведе и до извънтелесно преживяване. Всичко това е придружено от: тревожност, раздразнителност, стрес и умора.


След 72 часа безсъние единственото, за което мислиш, е как да си легнеш. Изпитваш огромни затруднения с това да се облечеш или да намериш нещо, което търсиш. От една страна защото си преуморен, а от друга, защото губиш възможността да контролираш емоциите си. Халюцинациите стават изключително заплетени, вече е възможна и появата на изцяло несъществуващи в ситуацията ти форми, хора и животни.

В четири проведени проучвания, необвързани едно с друго, участниците споделят, че са преживели същите халюцинации като тези на хората в тяхната групата, както и че са изпитали феномена на шапката – напрежение около главата, все едно имаш шапка. Всичко това е предпоставка за появата на: параноя, депресия и заблуда.

сън

След 96-ия час без сън изцяло губиш връзка с реалността. Халюцинациите стават още повече и още по-ясно изразени като към тях се включва и параноята. Тази невероятна комбинация може да доведе до безсънна психоза. Жените, обвинявани във вещерство, са били държани будни достатъчно дълго, за да се активира именно тя. Така съдиите са „доказвали“, че са вещици.

Петият безсънен ден, наричан още „обратната точка“, е най-опасната част от това преживяване. Психическото ти здраве спада рязко, започваш да приемаш заблудите и халюцинациите като твоята нова реалност. В даден момент мозъкът ти спира да функционира както трябва, което може да доведе до отказ на определени органи, а в някои редки случаи – и до смърт.

Възстановяването от безсъние е доста просто: трябва само да се наспиш. Проблемът идва, когато липсата на сън е нещо, което се появява често при теб, дори и в малки порции. Хроничното безсъние води до някои дългосрочни проблеми като: напълняване, поява на акне, главоболия, високо кръвно налягане и други.

За да се възстановиш от нещо подобно, ще ти трябват поне няколко седмици здравословен сън. Според едно проучване се нуждаеш от четири дни, за да възстановиш само час загубен сън. И не забравяй, че многото часове спане не винаги са качествени, но за това някой друг път. Спокоен сън и приятни сънища!



Коментари

Свързани:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *