За градска железница в София се говори от години, но досега по въпроса е направено доста малко. Безспорно стъпка в правилната посока е свързването на третата линия на метрото с ЖП линията към Перник, но това е само една крачка.
За истински добре работеща градска железница, каквато познаваме от градове като Париж, Виена, Прага и Будапеща, е необходимо изграждането на нови спирки и свързването на системите на БДЖ и градския транспорт в София.
“Спаси София” представи карта, която показва един вариант за бъдещата градска железница на столицата. Според организацията подобна градска железница ще намали в пъти времето, за което се пътува от Перник, Костинброд, Своге или Елин Пелин до София и обратно.
От организацията обръщат внимание, че подобни железници успешно работят в някои градове на Балканите, включително Белград, Букурещ и Загреб.
“Спаси София” предлага вариант с шест линии:
1. Перник – София – Казичене
2. Своге – София – Горна Малина
3. Банкя – София – Елин Пелин
4. Сливница – София – Елин Пелин
5. Банкя – София Север – Казичене
6. Яна – София
Така изготвеният план свързва със столицата над 40 селища. Предимството на градската железница е честотата на влаковете, свързаността със системата на градския транспорт (общи разписания и билети), както и скоростта, която е по-висока от тази на метрото.
Подобна система се нуждае също от изграждането на буферни паркинги, което значително би облекчило натоварени пътни артерии, като връзките на София с Перник и Банкя, например.
Според “Спаси София” за създаването на подобна мрежа с шест линии ще са необходими 15 нови влака, за които средства биха могли да се намерят от европейските програми за насърчаване на ЖП транспорта.
DizzyRiders.bg е медия и общност за всички, които споделят емоцията от движението с различни превозни средства. За нас Движението е в кръвта ни.