В периода от 2020 година досега редица фактори усложниха икономическата обстановка в Европа. Въпреки пандемията от Ковид, войната в Украйна и повишените навла на транспортните услуги секторът на транспорта и логистиката остана един от най-малко засегнатите. Дори напротив – забеляза се ръст в онлайн търговията и съответно в доставките до крайни клиенти още по време на пандемията.
Очакваното презапасяване и оставане на стоките на склад за големите производства също не се осъществи напълно. Обратното – много заводи от водещи сектори като автомобилостроене, хранителна, козметична и текстилна промишленост продължиха да работят въпреки пречките и дори потърсиха алтернативни решения за снабдяване от логистичните си доставчици.
При една доставка обаче освен оптимално транзитно време, разумни разходи и добра информираност на всички по веригата на доставка е необходимо най-вече товарът да достигне в отлично качество до крайния потребител. Благодарение на дигитализацията, разработените онлайн платформи за управление на складове и товари и обучените специалисти в областта на логистиката грешките са сведени до минимум в последно време.
Разбира се, винаги има непредвидени обстоятелства, за които няма как да бъдат подготвени дори и най-опитните спедитори. А именно – загуби, повредена стока от независещо обстоятелство като катастрофа, природно бедствие, генерална авария, кражба или пожар.
Тези ситуации са обезпечени от унифицираните карго-застраховки – т. нар. „институтски карго клаузи“. Те са международно приети и са еднакви в целия свят. Трите вида клаузи А, В и С са различни в зависимост от вида на покритието. Първата клауза предлага пълно покритие, клауза В – ограничено покритие, и клауза С – минимално покритие.
Освен клаузите, при които има определени условия за застраховане на стоката, има значение и модалността транспорт, която използвате. Обезщетенията се изплащат на реални килограми на пратката и са правопропорционални на навлата за транспорт.
От логистичния бранш обаче споделят, че тези клаузи са подходящи за тежки и ниско стойностни товари. При превоз на ценни стоки, лекарства, етерични масла и електроника е необходима допълнителна карго-застраховка, която поема цялата фактурна стойност на товара при инцидент. Димчо Димчев, управител на логистична компания, споделя, че клиентите все повече се възползват от тази допълнителна услуга.
„От началото на годината близо 8% от всички превозени пратки са застраховани. През последните години наблюдаваме постоянен ръст в застрахованите пратки както при превоз, така и на тези, които складираме в нашия логистичен център. Нашите експерти винаги консултират клиентите какви са условията, документите и най-вече какви са ползите от една допълнителна карго-застраховка като спестени финансови средства и време“, казва той.
Допълнителната карго-застраховка подпомага цялостния процес на веригата на доставки и улеснява всички участници – от производители, търговци, логистичен доставчик до краен потребител.
Икономист по образование и журналист по призвание. Фен на мощните мотори и бързите коли. Работил е в някои от най-големите електронни медии у нас. Слуша рок и не крие, че сред любимите му банди са The Struts, Sonic Youth и Soundgarden.